Den 1. juli 2024 træder en ny EU-lov om registrering af arbejdstid i kraft, som får betydning for hele KAB-Fællesskabet. Formålet er at sikre, at reglerne om hviletid samt maksimal ugentlig arbejdstid bliver efterlevet.
KAB’s ansvar
Arbejdsgiveren har ansvaret for, at medarbejderne registrerer deres daglige arbejdstid og dermed sikre, at bestemmelserne overholdes. KAB skal derfor implementere et pålideligt og tilgængeligt system for medarbejderne. Data skal være tilgængeligt under hele ansættelsen og fem år efter ansættelsens ophør.
KAB har valgt at bruge lovkravet som en positiv anledning til at finde en ny It-løsning, som giver alle medarbejdere bedre overblik over deres arbejdstid og fravær. Vi er endt med en løsning, der hedder TimeMap.
Løsningen kan nemt anvendes af alle medarbejdere i Fællesskabet, også selvom de ikke har systemadgange eller har fået udleveret pc eller mobiltelefoner.
Vi starter med at øve os
Fra 1. juli kan alle medarbejdere registrere deres daglige arbejdstid i Timemap.
Vi forventer, at vi i september begynder at udfase de nuværende systemer og samle alt, der omhandler tid og fravær i TimeMap. Det betyder, det bliver nemmere for ledere og medarbejdere at få overblik over deres tidsregistreringer, overarbejde/tillæg samt at planlægge ferie.