Drift og teknikStigende renovationsudgifter presser økonomien i Fredensborg Boligselskab

Stigende renovationsudgifter presser økonomien i Fredensborg Boligselskab

Finn Zøllner, formand for Fredensborg Boligselskab, kæmper en økonomisk kamp på vegne af beboerne i 556 husstande i Nivå. Siden 2020 er boligselskabets renovationsudgifter steget med over 50 procent. Den altoverskyggende årsag er, at kommunen opkræver ensartede gebyrer pr. bolig for private og almene – selvom Fredensborg Boligselskab har egen genbrugsplads

I Fredensborg Boligselskab mener de bogstaveligt talt, at beboerne tager for stor en andel af skraldet. Fredensborg Kommune har fastlagt de kommunale affaldsgebyrer ensartet pr. boligenhed for private og almene uden hensyntagen til, at Fredensborg Boligselskab selv sørger for sortering på egen genbrugsstation. Derfor rammer de seneste års stigninger i gebyrerne også tilsvarende skævt. Samlet set er udgifterne til affaldshåndtering i de 556 husstande steget med over 1 million kroner fra 1.855.802 kr. i 2020 til 2.868.477 kr. i 2024.

Vi er glade for vores genbrugsplads her i Fredensborg Boligselskab, og vores beboere er gode til at komme forbi med storskrald og haveaffald. Men vi bliver ikke belønnet for vores indsats i form af et lavere affaldsgebyr til kommunen. Problemet er, at i Fredensborg Kommune betaler alle det samme i genbrugspladsgebyr,” forklarer Finn Zøllner, formand for Fredensborg Boligselskab.

Fredensborg Kommune giver godt nok en rabat på 20 % pr. boligenhed i etageejendomme, men det kommer ikke Fredensborg Boligselskab til gode, fordi hovedparten af selskabets boliger er rækkehuse.

Mikkel Boel, økonomidirektør i KAB, er enig med Finn Zøllner og påpeger, at når kommunen opkræver ensartede gebyrer uden at tage hensyn til den meget store lokale indsats, er det ikke bare en økonomisk byrde for beboerne – det underminerer også incitamentet til at sortere og genbruge.

Mikkel Boel udtaler:

“Vi fortjener en model, der belønner ansvarlighed i affaldshåndteringen. Det er jo nærmest komisk, at Fredensborg Boligselskab, der investerer tid og ressourcer i effektiv håndtering, straffes med højere renovationsudgifter.”

Egen genbrugsplads

Når man går en tur forbi ejendomskontoret på Mariehøj, ser man som det første, at Fredensborg Boligselskab har sin egen genbrugsplads. Genbrugspladsen er inddelt i områder med småt og stort brændbart, jern og metal, haveaffald, elektronikaffald m.m., og bruges flittigt af både driftspersonalet og områdets beboere. Pladsen er løbende blevet tilpasset ny lovgivning, så der er kapacitet til at tage imod de mange affaldsfraktioner.

Finn Zøllner fortæller:

“En stor del af det kommunale genbrugspladsgebyr går til at drive kommunens tre genbrugspladser, hvilket er dyrt, da pladserne er bemandet alle dage fra 9-17. Jeg mener, at Fredensborg Kommune bør finde en mere retfærdig betalingsmodel, da alle os, der bor alment, og har egen genbrugsplads, ikke bruger kommunens genbrugspladser i samme omfang som de private parcelhusejere.”

Beboerundersøgelse bakker op

Finn Zøllners antagelse om, at beboerne i Fredensborg Boligselskab kun bruger kommunens genbrugspladser i begrænset omfang, bakkes op af en beboerundersøgelse fra foråret 2024. Her fik alle husstande i Niverød III, Niverød IV og Niverødgård omdelt et informationsbrev med link til at udfylde en ”affalds-survey”. 201 husstande af i alt 556 lejemål deltog i undersøgelsen.

41 % af beboerne svarede at de aldrig brugte kommunens genbrugspladser og 65,5 % svarede, at de aldrig eller kun 1-3 gange om året brugte kommunens genbrugspladser. Årsagerne var, at de fleste afleverede storskrald og haveaffald på egen genbrugsplads, fik det hentet af driftspersonalet ved deres bopæl eller ikke havde bil til selv at køre det væk.

Et politisk spørgsmål

Med beboerundersøgelsen i hånden fremlagde Finn Zøllner den 25. juni 2024 undersøgelsens resultater på et møde med Thomas Lykke Pedersen, borgmester i Fredensborg Kommune, og Pernille Balslev-Erichsen, centerchef i Fredensborg Kommune.

”De tog godt imod vores analyse og lovede at holde et møde med Fredensborg Forsyning, hvorefter der skulle udarbejdes et forslag til en mere omkostningsægte betaling. Forslaget skulle herefter behandles politisk til efteråret,” siger Finn og fortsætter:

”Modellen som vi diskuterede var, at parcelhusejerne skal betale 80 % af omkostningerne til at drive de offentlige genbrugspladser, mens boligselskaberne i Fredensborg Kommune som har egen genbrugsstation, til gengæld skal betale 80 % af omkostningerne til storskrald.”

Finn fortsætter:

”Vi bruger jo kommunens storskraldsordning i stor stil, da Fredensborg Forsyning kommer og henter affald fra vores genbrugsplads, så det vil vi gerne betale mere for. Til gengæld vil vi have betalingen ned på genbrugspladsgebyret. Jeg synes, 80/20 modellen er en fair og mere omkostningsægte fordeling, og hvis modellen bliver vedtaget, vil det betyde en stor besparelse på vores renovationsudgifter.”

Thomas Lykke Pedersen, borgmester i Fredensborg Kommune udtaler:

”Det er korrekt, at vi også i år har drøftet en anderledes fordeling af takster. I dag er der opdeling af taksterne, hvor parcel- og rækkehuse betaler en større andel af omkostningerne for genbrugsstationerne ift. etageejendomme. Om taksterne for genbrugspladser og storskrald skal vægtes forskelligt for parcelhuse og almen boligorganisationer med fællesindsamling af storskrald er byrådets beslutning, når taksterne forelægges sidst på året, idet taksterne fortsat skal svare til, hvordan ordningerne bliver belastet. Der er vi bl.a. udfordret af, at der ikke i dag er nogen registrering, når private kommer på genbrugspladsen.

Forsyningssekretariatet er i gang med et større arbejde om retningslinjerne for affaldstaksterne fremadrettet, og det forventes også at få en betydning.”

Finn Zøllner håber, at møderne med Fredensborg Forsyning og Fredensborg Kommune vil resultere i reelle forandringer.

”Jeg håber, at byrådet vil tage udgangspunkt i virkeligheden, når de senere på året skal tage stilling til en ændring af affaldstaksterne. Den mest fair model vil være at gå fra en enhedspris til en omkostningsægte betaling,” afslutter Finn.

Andre faktorer der presser renovationsudgifterne i Fredensborg Boligselskab

Affaldsregulativet: I 2020 besluttede en række af folketingets partier en lov om kildesortering, som betød, at alle danskere skal sortere deres affald i fraktioner hjemme ved husstandene. Efterfølgende vedtog Fredensborg Kommune et nyt affaldsregulativ, som for Fredensborg Boligselskab betød det, at de blev pålagt at investere i affaldsøer (10 stk.), så det blev lettere og dermed billigere at hente beboernes affald. Etableringen af affaldsøerne blev finansieret via egen opsparing i afdelingerne.

Afdelingerne i Fredensborg Boligselskab valgte selv hvilken affaldsløsning de ville vælge, da de fik etableret affaldsøer i 2022. Niverød IV (til venstre) og Niverødgård valgte en seminedgravet løsning, som er lidt billigere end en fuld nedgravet løsning (til højre) som Niverød III valgte. I alt har det kostet 8.000 – 10.000 kr. pr. husstand at etablere affaldsøer i de tre afdelinger.

Liberalisering af affaldssektoren: I 2023 besluttede en række af folketingets partier en lov om at kommunalt ejede forbrændingsanlæg skal omdannes til aktie- eller anpartsselskaber. Men hvis et forbrændingsanlæg har gæld og dermed negativ egenkapital, kan det ikke stiftes som selskab. Og det har Norfors forbrændingsanlæg som ejes af Allerød Kommune, Helsingør Kommune, Hørsholm Kommune, Rudersdal Kommune og Fredensborg Kommune. For Fredensborg Boligselskab betyder det, at affaldsgebyret stiger med 1.000 kr. per husstand i 2024, 2025 og 2026 da opkrævningen skal være med til at dække en del af den samlede gæld i Norfors. 

Se udviklingen i affaldsgebyrer i Fredensborg Kommune fra 2020-2024: https://fredensborgforsyning.dk/mitaffald/priser-affald-2024

Læs hvorfor affaldstaksterne stiger så meget i Fredensborg Kommune:
https://fredensborg.dk/borger/affald-og-miljoe/forbrugsafregning-affaldsgebyrer

Seneste nyt

Andre læste også