Drift og teknikNy lederuddannelse styrker dine karrieremuligheder

Ny lederuddannelse styrker dine karrieremuligheder

17 medarbejdere har netop afsluttet en ny lederuddannelse i KAB, der bl.a. har givet dem nye metoder til at håndtere konflikter og forandringer. Og bedre mulighed for at søge (andre) lederstillinger i KAB-Fællesskabet

Kursusdeltagere
Det første hold, der har taget den nye lederuddannelse (underviser Anders Fodgaard stående nr. 3 fra højre)

”Ja, helt klart,” svarer Jesper Dræby og Nazli Tetik nærmest i munden på hinanden, da de bliver spurgt, om den nye lederuddannelse har været tiden værd.

De har begge gennemgået de fem moduler over i alt 13 dage og er enige om, at selvom det kan være svært at trække dagene ud af en travl arbejdskalender, har uddannelsen klædt dem bedre på som ledere.

God ledelse er at sikre trivsel

Jesper er serviceleder i Herlev Boligselskab og har været leder i flere år. Alligevel synes han, forløbet har været lærerigt.

”I Herlev står vi overfor en sammenlægning af driften, og det er en stor forandring for mange medarbejdere. Uddannelsen har gjort mig skarpere på, hvordan jeg kan støtte medarbejderne bedst muligt gennem den proces. Forandringer er altid svært.”

Nazli nikker. Hun har også mange års erfaring i KAB, hvor hun har været ansat siden 2007. Hun startede i Løn, men er nu kundeøkonom og skal være barselsvikar for sin teamchef.

”I min optik er den gode leders vigtigste opgave at støtte sine medarbejdere i deres personlige udvikling og sikre, at de trives. Samtidigt skal man også være bevidst om de forskellige profiler, der er i teamet, så man kan udnytte dem bedst muligt. Det har jeg lært en del om i løbet af uddannelsen,” siger Nazli.

2 kursusdeltagere
Både Jesper og Nazli ser gerne, der kommer en overbygning til kurset.

KAB-Fællesskabet er stort, og der er masser af muligheder for at udvikle sig

Mulighed for udvikling

Ved diplomoverrækkelsen den 17. maj fejres den overståede uddannelse i fællesskab, og kundedirektør Sanne Kjær ønsker alle tillykke.

”Behovet for gode ledere i KAB-Fællesskabet er stort. I Direktionen er vi hele tiden på udkig efter nye ledere,” siger kundedirektør Sanne Kjær til deltagerne og understreger sin pointe:

”KAB-Fællesskabet er stort, og der er masser af muligheder for at udvikle sig. Det sidste år har rigtig mange drifts- og kundechefer fået nyt job internt. Der er mange fordele for organisationen og kunderne ved denne interne rekruttering.”

Succesen gentages

Kurset har været så stor en succes, at Læring og Udvikling i KAB har besluttet at gentage forløbet allerede i efteråret 2023 (uge 41-50). Der er plads til 18 deltagere.

Medarbejdere kan få overblik over relevante kurser på KAB-Intra.

Den Grundlæggende Lederuddannelse

…er udviklet af DI, Dansk Erhverv, Kommunernes Landsforening, HK og Lederne. Uddannelsen er tilpasset KAB-Fællesskabet, og der bruges interne oplægsholdere, mens den gennemgående underviser er Anders Fodgaard fra Roskilde Handelsskole.

Den er relevant for alle, der vil have en praksisnær lederuddannelse og en solid værktøjskasse, som de kan anvende i den daglige ledelse. På uddannelsen arbejdes med lederstil, kommunikation og konflikthåndtering.

Uddannelsen er fordelt over 5 moduler, der skiftevis varer 2 og 3 dage, og strækker sig over 4 måneder.

Modul 1: Personligt lederskab (3 dage)
Modul 2: Kommunikation som ledelsesværktøj (2 dage)
Modul 3: Konflikthåndtering (3 dage)
Modul 4: Situationsbestemt ledelse (2 dage)
Modul 5: Forandringsledelse (3 dage)

Seneste nyt

Andre læste også