ØkonomiNy indkøbsportal skal spare KAB-Fællesskabet for millioner

Ny indkøbsportal skal spare KAB-Fællesskabet for millioner

Portalen er et led i en ny indkøbsstrategi, som udover økonomiske gevinster også betyder nye bæredygtighedsparametre og sociale klausuler i aftaler og udbud

Der er udsigt til store besparelser, som i sidste ende vil komme beboerne til gode, når KAB udruller indkøbsportalen Mercell til KAB-Fællesskabet.

Udbud på tværs af alle boligorganisationer i KAB-Fællesskabet har gjort det muligt at indhente priser på alt fra hårde hvidevarer til havemaskiner, som gennemsnitligt ligger mere end 20 % under det hidtidige niveau.

Med samlede indkøb for ca. 800 millioner kroner om året betyder det besparelser på over 150 millioner kroner årligt for boligorganisationerne.

”Jeg er meget tilfreds med de tilbud, vi har indhentet på vegne af boligorganisationerne. KAB-Fællesskabet udgør en stor indkøbsmuskel, og når vi bruger den sammen, får vi nogle meget fordelagtige priser,” siger vicedirektør i KAB, Lone Skriver og fortsætter:

”Som det ser ud på dette tidlige tidspunkt, betyder det faktisk, at KAB på den baggrund allerede lever op til effektiviseringsaftalen.”

Indkøb med socialt ansvar

Vicedirektør i KAB, Lone Skriver.

Implementeringen af den nye indkøbsportal har samtidig medført en række nye procedurer, som giver højere grad af leverandørstyring og stiller specifikke krav til leverandører for at blive godkendt af KAB.

Det sker blandt andet for at nedbringe antallet af leverandører og for at sikre, at leverandører lever op til KAB-Fællesskabets målsætninger om social og miljømæssig bæredygtighed.

”I KAB-Fællesskabet har vi påtaget os et samfundsansvar – både i forhold til klimaet og i forhold til forskellige sociale aspekter, hvor vi kan gøre en forskel. For at leve op til det ansvar stiller vi nogle store, men også nødvendige krav til potentielle leverandører,” fortæller Lone Skriver.

To boligorganisationer er allerede i gang

Den nye indkøbsportal forventes at være implementeret hos samtlige boligorganisationer i KAB-Fællesskabet i slutningen af 2023.

Foreløbig er Stenløse-Ølstykke Boligforening og Boligselskabet AKB, Albertslund tyvstartet, da de den 8. maj overgik til den nye portal. De to selskaber vil i de kommende måneder melde eventuelle udfordringer og uhensigtsmæssigheder ind, så disse kan blive rettet, inden udrulningen til resten af KAB-Fællesskabet.

”De første erfaringer er meget positive. Vi får nogle langt bedre priser end før, og det er vi jo rigtig glade for. Der er selvfølgelig noget tilvænning til et nyt system og nogle indkøbsvaner, vi må ændre, så i opstartsfasen vil det give nogle udfordringer. Men når man holder det op imod udbyttet i den anden ende, så er det helt sikkert startvanskelighederne værd,” siger Steen Carlsson, kundechef i Stenløse-Ølstykke Boligforening.

I KAB anerkender vicedirektør, Lone Skriver, at der kommer til at være bump på vejen, når man implementerer en ny indkøbsportal.

”Der er altid børnesygdomme, som kan skabe noget frustration, i en proces som denne. Derfor værdsætter jeg også virkelig vores to selskaber, som har sagt ja til at teste portalen i den virkelige verden. Kun på den måde kan vi sikre, at det fungerer optimalt, når resten af KAB-Fællesskabet kommer på – forhåbentlig inden året er omme,” afslutter Lone Skriver.

Det er ikke kun de to testselskaber, som får glæde af de fordelagtige priser på indkøbsportalen. De øvrige boligorganisationer i KAB-Fællesskabet vil få mulighed for at købe ind med samme rabatter, inden de tager den nye portal i brug.

Seneste nyt

Andre læste også