BæredygtighedIndsamling af bygningsdata skal sikre bedre boliger

Indsamling af bygningsdata skal sikre bedre boliger

Bygningsservice i KAB er i fuld gang med at indsamle og organisere data fra ejendommene i KAB-Fællesskabet. Her har de eksterne granskningsrapporter fra Landsbyggefonden bidraget til at skabe et solidt fundament

Op til sommerferien landede de sidste eksterne granskningsrapporter – et politisk tiltag igangsat af Landsbyggefonden i 2020, som har til formål at sikre tilstandsvurderingen og planlægningen af fremtidigt vedligehold i almene boliger.

Dermed har samtlige boligafdelinger i KAB-Fællesskabet fået gennemgået standen for de 20 vigtigste bygningsdele af en uvildig bygningssagkyndig.

Udover at rapporterne bruges i styringsdialogmøder med kommunerne, så er de også blevet benyttet konstruktivt i KAB’s nye koncept Bygningsservice, som er sat i verden for at styrke arbejdet med vedligeholdelse i af bygningerne i KAB-Fællesskabet.

”Vi bruger rapporterne til at lave en standardisering af vores PPV-planer (periodisk planlagt vedligehold red.). Vi er bevidste om, at der kan være fejl i rapporterne, men de giver os en basis, som vi kan arbejde videre ud fra og over de kommende år rette til, så vi på sigt står med et omfattende, detaljeret datagrundlag om KAB-Fællesskabets bygninger,” siger Lone Skriver, vice- og projektdirektør i KAB.

Fra afdelinger til bygninger

I foråret 2024 indgik KAB en aftale med Dalux, som bl.a. indebærer et såkaldt Facility Management-system (Dalux FM).

Lone Skriver, vice- og projektdirektør i KAB.

Et system, som gør det muligt at indhente, opbevare og vedligeholde data om bygningsdele i de ejendomme, som KAB drifter og vedligeholder for boligorganisationerne i KAB-Fællesskabet.

Det gør, at KAB fremadrettet vil gå fra at arbejde på afdelingsniveau til bygningsniveau, fordi det bliver muligt at opnå en langt højere detaljegrad i data på de enkelte bygningsdelene, fortæller Lone Skriver.

”På den måde kan man lave meget præcise vedligeholdelsesplaner for bygningerne – og vedligeholde i stedet for at udskifte. Og med et samlet dataoverblik over bygningsdele i KAB-Fællesskabet kan vi lave udbud på tværs, hvis der fx skal skiftes vinduer i flere afdelinger på samme tid – og dermed skaffe bedre priser. Det skaber altså værdi både økonomisk og i CO2-regnskabet.”

Det nære og kære forbliver lokalt

Bygningsservice begyndte med to pilotprojekter i Frederikssund Boligselskab og Den Frederiksbergske Boligorganisation i starten af 2024.

Sønderjyllandsgården, Den Frederiksbergske Boligorganisation, er en del af de første pilotprojekter i Bygningsservice.

Siden er også Herlev Boligselskab, flere afdelinger i SAB og Solbjerg Have i FFB blevet en del af testgruppen, hvor Bygningsservice jf. KAB-Metoden bliver testet, evalueret og siden hen skaleret.

Det nye koncept betyder også en nytænkning af samarbejdet mellem den lokale drift og KAB-Huset. Flere og flere opgaver er med tiden endt hos ejendomskontorerne, men med Bygningsservice kan KAB bringe flere fagkompetencer som fx ingeniører og bygningskonstruktører i spil til at udføre vedligeholdelsesopgaverne.

”Formålet er, at vi kan supplere hinanden i KAB-Huset og på ejendomskontorerne, så de lokale står for det nære og det kære i form af de daglige serviceopgaver, og specialister fra KAB-Huset kan hjælpe med de komplekse sager og have det store overblik og det lange perspektiv på arbejdet med vedligeholdelse,” siger Lone Skriver.

Efter planen vil Bygningsservice blive tilbudt som en ydelse til kunderne i KAB-Fællesskabet fra 2026.

Seneste nyt

Andre læste også