Når krisen kradser, kradser den som regel mest hos dem, der har mindst. Det er medarbejderne i KAB’s restanceteam udmærket klar over. Det er dem, der til daglig tager imod de mange opringninger fra udsatte beboere, der har svært ved at kunne betale deres husleje. Og hjælper dem, så godt de kan.
Via en bevilling fra Social- og Boligstyrelsen har de nu fået en ekstra kollega i et år. En kollega der kan gå skridtet længere, end de selv har mulighed for i dagligdagen. Hun hedder Stine Hartmann og skal hjælpe særligt trængte beboere med økonomisk rådgivning.
Mange har simpelthen givet op og aner ikke, om de er berettiget til offentlige ydelser
Små penge, stor taknemmelighed
”Jeg kommer ud til meget små penge. Ofte dækker den dårlige økonomi over andre problematikker. Det er derfor vigtigt, at jeg har en fordomsfri tilgang til beboerne, og at de føler sig trygge. Jeg kan jo ikke hjælpe dem, hvis ikke de fortæller mig alt, så rådgivningssamtalerne handler også om at skabe tillid,” fortæller Stine Hartmann.
Stine kan selvfølgelig ikke løse alle deres problemer. Men hun kan lytte og rådgive. Og det vigtigste budskab er altid: Sørg for at få betalt huslejen. For problemerne bliver kun større, hvis man også er hjemløs.
”Folk er virkeligt taknemmelige, når jeg kommer. Og meget tillidsfulde, selvom jeg hverken kan tilbyde økonomisk støtte eller afdragsordning. Men jeg kan hjælpe med at få et overblik over økonomien. Få styr på evt. gældsposter. Og ikke mindst hjælpe med kontakt til banker og offentlige myndigheder,” siger Stine og fortsætter:
”Mange har simpelthen givet op og aner ikke, om de er berettiget til offentlige ydelser. De bliver sendt rundt i forskellige telefonkøer, hvor de venter meget længe uden at komme frem til nogen, der kan hjælpe dem. Jeg kan godt forstå, de mister modet.”
I det hele taget er Stine på ingen måder alene med arbejdet.
Garvede kollegaer
Når Stine ikke er ude hos beboere, sidder hun sammen med de fire restancemedarbejdere i KAB-Huset. Fire garvede kollegaer, der har mange års erfaring i at forebygge udsættelser. Tallene taler for sig selv – det lykkes faktisk ret godt. I forhold til hvor mange, der får ophævet deres lejemål, fordi de ikke har betalt husleje, er det få, der ender på gaden.
1. rykker (sendes midt i måneden) | 2. rykker (lejemålet ophæves) | Udsættelser |
15.844 | 3.057 | 132 |
Men bag hver udsættelse er en trist skæbne, og derfor prioriterer restancemedarbejderne forebyggende arbejde.
Det lykkes kun, når vi samarbejder
”Vi kender jo rigtigt mange af de beboere, der har problemer med at betale huslejen,” siger Linda Mathiesen, der arbejder med restance og bruger mange timer dagligt på at tale med beboere i klemme.
”Vi kan godt give dem nogle råd, men er ikke uddannet til at tage hjem til beboerne og tilbyde egentlig økonomisk rådgivning. Derfor er det rigtigt godt, vi nu kan samarbejde med Stine i en periode.”
De nærmeste kollegaer er ikke Stines eneste samarbejdspartnere.
”Jeg arbejder tæt sammen med både de boligsociale og medarbejderne på ejendomskontoret. Og ikke mindst de kommunalt ansatte boligrådgivere. Til sammen har vi meget viden,” konstaterer Stine og tilføjer:
”Jeg ville aldrig kunne klare det alene.”
Stine Hartmann er ansat som økonomisk rådgiver frem til juli 2024.