
Forandringens vinde blæser i KAB-Fællesskabet, hvor en række større projekter og nye systemer skal gøre medarbejderne i stand til at arbejde smartere og omstille sig til nye krav og muligheder. I denne serie kommer du lidt tættere på dem, der står i spidsen for projekterne.
Første deltager i serien er Lisa Lund Holst, der er ejendomsdirektør i KAB og har ansvaret for at udvikle det nye Center for Ejendomsdrift og Grøn Omstilling.
1. Du er til påske/julefrokost med familie og har din nevø og tante til bords. Hvordan forklarer du dem i 3-4 sætninger, hvad du konkret laver (i relation til det aktuelle projekt)?
Min opgave er at gøre KAB bedre og billigere til ejendomsdrift. Vi har et rigtig godt fundament. Det bygger vi videre på nu.
Når vi bliver bedre til at vedligeholde bygningerne i rette tid, sparer vi boligorganisationer og beboere for penge og giver en mere stabil husleje for beboerne. Mere tilfredse beboere giver mere tilfredse medarbejdere.
Jeg har blandt andet det overordnede ansvar for KAB FM, et nyt system målrettet ejendomsdrift, samt Bygningsservice, som er en ny tilgang til at sikre forebyggende vedligehold.
2. Hvorfor er de projekter vigtige for KAB?
Det er vigtigt, at vi er dygtige til ejendomsdrift, fordi det er med til at sikre boligorganisationernes vigtigste økonomiske aktiv. Og det har væsentlig betydning for beboernes komfort i lejemålene.
Vi skal også kunne leve op til krav og forventninger fra myndigheder og beboere. Og de er stigende.
Før 2018 skulle de langsigtede vedligeholdelsesplaner have en horisont på 10 år. I dag er kravet 30 år. Samtidig er der kommet effektiviseringskrav og ambitioner om at reducere CO2-udledningen. Så vi skal både blive bedre og billigere. Det kan teknologien hjælpe os med. Vi kan bruge de teknologiske muligheder, der er for at udnytte data og understøtte vores processer.
Vi har høstet de første gevinster ved fælles indkøb. Når vi får indsamlet flere strukturerede data via bygningsservice og KAB FM, kan vi gøre vores udbud skarpere og få endnu bedre priser. Og vi kan med forebyggende vedligehold sænke de langsigtede vedligeholdelsesomkostninger, give bedre komfort i boligerne og reducere CO2-udledningen.
3. Hvad, synes du, er svært ved opgaven?
Det nemme ved jobbet er at se potentialet. Vi har et fantastisk fundament i vores dygtige medarbejdere, boligorganisationer, der vil fællesskabet og et nyt FM-system, der er noget af den bedste teknologi på markedet.
Det svære er at få sat det rigtige ambitionsniveau og tempo. Vi skal sikre involvering og resultater undervejs, så de gevinster, der kommer ud af det, bliver mærkbare. Både for boligorganisationer og medarbejdere. Mange medarbejdere i KAB-Fællesskabet har jobs, der (også) handler om ejendomsdrift. Så forandringen skal ikke gå hurtigere, end at vi kan sikre en god onboarding i nye processer og systemer. Omvendt skal vi ikke blive for længe i vadestedet.
Det kommer til at kræve noget af os alle, hvis vi skal lykkes med samlet set at blive bedre til ejendomsdrift.
4. Hvad kommer det til at ændre for medarbejdere og kunder?
Vi skal blive endnu bedre til at samarbejde omkring bygningsservice. Det gælder medarbejderne imellem og med beboerdemokratiet. Og så bliver KAB FM gradvist introduceret som nyt system. Lige som med Indkøbsportalen vil der sikkert også være nogle ”børnesygdomme” her i starten.
Boligorganisationerne skal opleve en øget grad af forebyggende vedligehold, og på sigt færre helhedsplaner og renoveringer, der bliver for dyre, fordi man har ventet for længe.
Det er også vigtigt at sige, at vi med de her to projekter sætter forøget fokus på ejendomsdrift som disciplin. Og at de skal bidrage til at vi løbende bliver bedre til ejendomsdrift. Også efter projekterne er sat i drift.
5. Hvornår har du selv stået overfor en større forandring i dit liv – og hvordan tacklede du det?
Min mand og mine børn besluttede for nogle år siden, at vi skulle have hund. Jeg gik med til en lille hund, der ikke fælder. Vi fik selvfølgelig en kæmpe hund med enormt meget pels! Molly.
Det var virkelig svært for mig, fordi den fældede og savlede over det hele. Jeg var faktisk lige ved at bede min mand vælge mellem mig eller hunden. Men modet svigtede (!) – så jeg blev nødt til at prøve at blive glad for hunden.
Jeg begyndte derfor at lufte og strigle Molly hver lørdag. Ved at investere tid og omsorg endte jeg med at blive rigtig glad for Molly. Og jeg fik også en højere tolerance for savl og hundehår. En lidt højere tolerance.

Center for Ejendomsdrift og Grøn omstilling har ansvaret for:
- Udrulning af KAB’s nye koncept for vedligeholdelse af bygninger, Bygningsservice.
- Udvikling og udrulning af KAB FM, et facility managementsystem, der samler og skaber overblik over data om bygningerne i KAB-Fællesskabet.
- Drift og videreudvikling af indkøbsportalen, der optimerer indkøb i KAB-Fællesskabet.
- Support og rådgivning til de lokale driftskontorer om drift og energi.
- Forsikring
De overordnede mål med KAB’s ejendomsdrift er at sikre ejendommenes levetid og værdi, reducere miljø- og klimapåvirkninger og holde huslejeniveauerne så lave som muligt.