Rebecca Forsman tiltrådte en stilling som chef i et nyoprettet kundesekretariat i KAB den 1. december 2023. Kun knap et år senere er hun blevet udnævnt til vicedirektør med ledelsesansvar for Center for kundeledelse og sociale bæredygtighed samt 11 lokale kundechefer, samlet mere end 50 medarbejdere.
Hun kom til KAB med en solid erfaring fra den almene og kommunale branche gennem 20 år, senest som driftsudviklingschef i AAB. Foran venter en strategisk vigtig opgave.
”For at kunne levere gode boliger til en fornuftig husleje, er det helt afgørende, at vi har et godt og velfungerende beboerdemokrati og en solid økonomi omkring boligerne. Mit fokus vil derfor også være rettet mod, hvordan vi styrker både forenings- og forretningsbenet i KAB og boligorganisationerne. Jeg kommer bl.a. til at arbejde med at skabe flere fælles løsninger til gavn for alle i KAB-Fællesskabet. Jeg synes jo, at vi har meget mere til fælles end det, der adskiller os. Det skal vi tage udgangspunkt i, når vi arbejder med at løfte kvaliteten i vores opgaveløsning og styrke beboerdemokratiet. For eksempel arbejder flere af vores kunder med bedre affaldssortering, etablering af ladestandere eller kobling af biodiversitet og fællesskab i indretningen af uderum. Men hvad virker, hvilke løsninger kan vi anbefale og hvordan kan de bruges på tværs?” spørger hun.
“Det er ikke for at vende tilbage til en Morten Korch’sk idyl. Det er, fordi det giver super god mening både menneskeligt og økonomisk at øge trivslen i boligområderne.”
Rebecca Forsman
På besøg i boligområderne
For at se og udvikle de bedste løsninger vil hun tættere på og lære både driften og boligorganisationerne bedre at kende. Derfor besøger hun lige nu forskellige områder af KAB-Fællesskabet. Indtil videre har hun lagt vejen forbi Glostrup, Vallensbæk, Stenløse- Ølstykke, Arresø og Farum Midtpunkt.
”Det er dejligt at se, hvor flot mange af områderne bliver holdt. Og hvor meget hygge der er mellem husene. Og så er det virkelig givende og inspirerende at møde medarbejdere og beboervalgte og høre om deres hverdag,” siger Rebecca Forsman.
Den allerbedste velkomst
Et af de produkter hun og teamet i det nye center allerede er i gang med at udvikle, er en velkomstpakke til nye afdelingsbestyrelsesmedlemmer.
”Nogle kunder vil sige: vi har jo en velkomstpakke. Vi siger, ja, det har I, men måske kan vi sammensætte en best practice løsning og sørge for, at flere i KAB-Fællesskabet får de bedste løsninger. Vi giver materialet et løft og et tvist, som vi håber betyder, at man med det samme føler sig endnu bedre modtaget fx har vi kigget kritisk på, hvad der er nødvendigt at vide fra start, og hvad der godt kan komme lidt hen ad vejen. Og så rummer den nye pakke også mulighed for en kort videovelkomsthilsen fra organisationsbestyrelsesformanden”, siger hun og fortsætter:
”Rigtig mange af de gode løsninger har vi allerede. Vi kan opdatere dem, og gøre det lettere at bruge dem på tværs. Genbrug er jo guld.”
Det giver mening at styrke trivsel
Som noget nyt bliver Rebecca chef for afdelingen for Social bæredygtighed i KAB-Fællesskabet. Det ser hun muligheder i.
”Hvordan kan vi bruge vores viden om sociale indsatser bedre på tværs af KAB-Fællesskabet? Vi har arbejdet rigtig meget med effektivisering – og det er selvfølgelig stadig vigtigt – men vi har også behov for et større fokus på, hvordan vi kan understøtte den almene trivsel ude i boligområderne,” siger hun og giver et eksempel:
”Tag nu de gamle dyder. Som servicemedarbejder ude i en afdeling har man rimelig godt blik for, hvad der sker, og om der kan være noget galt, hvis fru Jensen eller fru Hussein ikke har trukket gardiner fra i en uges tid eller luftet hunden,” siger hun og understreger, at det ikke er en sentimental øvelse:
”Det er ikke for at vende tilbage til en Morten Korch’sk idyl. Det er, fordi det giver super god mening både menneskeligt og økonomisk at øge trivslen i boligområderne, så det skal vi helt klart sætte endnu mere lys på sammen de lokale medarbejdere og samarbejdspartnere.”
Fart på – og genvej til et smil
Når Rebecca ikke jagter de fælles løsninger i KAB-Fællesskabet, kan man møde hende på løbe- og vandrestier i Hørsholm, hvor hun bor med sin mand og yngste søn. Der bliver også tid til en lydbog og podcast, mens hun er på farten, og havearbejdet bruger hun som meditation. Det sker også, at hun kobler helt fra, og til de situationer har hun en hemmelig opskrift på genvejen til et smil:
”Reels på instragram. Det er mit quickfix til at komme i godt humør. Lidt ligesom de gamle hjemmevideoer, som bare kunne få en til at skraldgrine.”
Hermed delt – til inspiration for hele KAB-Fællesskabet.