
44.552 ordrer. Indkøb for ca. 150.000.000 kr. Så meget er der handlet i KAB-Fællesskabet gennem den nye indkøbsportal i 2024.
De samlede besparelser er endnu ikke gjort endeligt op, men kigger man alene på indkøb af de 40 mest handlede hvidevarer, har boligorganisationerne sparet mere end 7 millioner kroner.
Ejendomsdirektør, Lisa Lund Holst, som har det overordnede ansvar for indkøb i KAB, siger:
”Det er nogle imponerende tal, vi kan se allerede efter første år – og et vigtigt bidrag til vores arbejde for at holde huslejen nede. Jeg vil gerne sende stor ros til personalet i driften. Jeg ved, at der har været udfordringer og behov for justeringer undervejs, som der altid er med nye systemer, men de har knoklet på og taget portalen til sig. Og det ser vi udbyttet af nu.”
Arbejdet med at implementere den nye indkøbsportal har ikke kun handlet om at bruge et nyt system. Det har i lige så høj grad handlet om en kulturændring, når lokale indkøbsaftaler og -vaner skal erstattes af en ensartet måde at handle på i hele KAB-Fællesskabet.
”Vi har investeret i indkøbsportalen, fordi der lå et stort økonomisk potentiale i at lave indkøbsaftaler for hele fællesskabet. Men det er ikke let at ændre en kultur og nogle dybtliggende vaner, så der skal også lyde stor anerkendelse til holdet i administrationen, som har gennemført implementeringen,” siger Lisa Lund Holst.
Respekt fra leverandøren
Hos Acentio, som står bag indkøbsportalen, kipper direktør, Simon Clemen Hare, også med flaget, når han ser, hvordan og hvor meget medarbejderne i KAB-Fællesskabet har benyttet indkøbsportalen allerede i det første år.

”Det er en absolut imponerende implementering, som KAB har gennemført. I løbet af de første 5 måneder håndterede KAB-Fællesskabet flere digitale indkøb end mange større private og offentlige institutioner tilsammen. KAB står som et fyrtårn for en effektiv og målrettet indsats og vidner om et fantastisk samarbejde mellem brugerne, vareleverandørerne og løsningsleverandøren,” siger Simon Hare og tilføjer:
”Medarbejderne har virkelig taget portalen til sig og gjort den til deres egen. Vi glæder os til det det videre samarbejde med KAB – vi er kun lige startet på rejsen.”
Udviklingen fortsætter
Selvom implementeringen af indkøbsportalen nu er overgået fra projekt til drift, betyder det ikke, at arbejdet med at optimere indkøbsoplevelsen er færdig.
Der kommer løbende flere varer på hylderne, og sammen med Acentio fortsætter udviklingsarbejdet på baggrund af de mange erfaringer fra det første år.
”Vi lærer hele tiden og bliver klogere på vores indkøb, bl.a. på baggrund af de store mængder data, vi får ind fra driften, når de køber ind. Jeg ser frem til at fortsætte udviklingen af portalen, så vi fremover kan høste endnu større økonomiske gevinster og på den måde passe på huslejen,” lyder det fra Mikkel Kjøgx, chef for drift og grøn omstilling i KAB.