Drift og teknik3B-servicecenter skruer op for smil og åbningstider

3B-servicecenter skruer op for smil og åbningstider

I 3B område C Herlev har driftschef, Lars Kronow, og hans team skabt ændringer i deres service, som har øget både tilgængelighed og imødekommenhed overfor beboerne

Gitte Anna Hansen og Lars Kronow har arbejdet med at løfte serviceniveaet på 3B kontoret i Herlev.

I Boligforeningen 3B har man siden 2023 sendt rundspørger rundt til beboerne for at måle på beboertilfredsheden. I servicecenteret i 3B´s driftsområde C i Herlev har de arbejdet med at løfte serviceniveauet for beboerne med små tiltag, der har en positiv virkning.

”Vi valgte nogle områder ud, hvor vi gerne ville flytte os. Det handlede i bund og grund om at skabe værdi for beboerne og samtidig øge medarbejderglæden. Der var noget at arbejde med, men man kan godt sige, at vi ville gå fra at være gode til at være bedre,” siger Lars Kronow, driftschef i området.

Åben dør for beboerne

Åbningstiderne for servicecentret er et af de primære fokuspunkter i beboerservicen. Kommer der beboere uden for kontorets officielle åbningstider, dagligt fra kl. 9 til 11, bliver de ikke længere mødt af en låst dør.

”Vi har sammen aftalt her på kontoret og med beboerne, at hvis beboerne har en udfordring uden for de officielle åbningstider, kan de altid komme ned, bruge appen hele døgnet eller lægge en telefonbesked. Så i realiteten er ejendomskontoret åbent fra syv til fem hver dag,” forklarer Lars.

De fornyede åbningstider kræver, at medarbejderne er med på ideen.

”Når de har en længere dag i løbet af ugen, kan de få tidligere fri på andre dage, hvor de ønsker det. Løsningen bygger på fleksibilitet og frivillighed og er blevet taget godt imod af medarbejderne,” siger driftschefen.

Beboerne benytter sig den nye fleksibilitet, og har fordel af, at nogle arbejdsopgaver kan løses, når de har fået fri fra arbejde.

Mere åbent og tilgængeligt

Fysiske ændringer af servicecenteret er en del af den fornyede beboerservice.

”Vi har rullet gardinerne på kontoret fra, så der kommer mere lys ind. Oveni det har vi fjernet det matterede plastik på glasdøren ud til velkomstskranken, På den måde kan jeg eller mine kolleger se, når der kommer beboere. Så vi kan møde dem med et smil og en kop kaffe, selvom de bare skal ind på vaskeriet”, forklarer Gitte Anna Hansen, driftssekretær på servicecentret.

Der bliver også gjort mere ud af velkomstskranken, som bliver pyntet op til de forskellige højtider og forsynet med lidt godt til ganen og en kande kaffe til de kaffetørstige. Det sørger Gitte og kollegaerne for.

Medarbejderne møder beboerne med et smil og en kop kaffe.

Et smil med på vejen

Som en del af serviceindsatsen gør medarbejderne meget ud af at møde beboerne med et smil og et hej, når de ser dem ude i området.

”Vi er blevet bedre til at være mere synlige i områderne. På den måde kommer vi tættere på beboerne,” fortæller Lars.

Han opfordrer medarbejderne til at tage en hurtig snak med de beboere, de møder på vejen.

”Jeg synes, at beboerne er så nemme at snakke med. De bliver så glade, når man tager sig den tid til at lytte til dem,” siger Emma Wagner, som er medarbejder i det grønne team og har sin dagligdag ude mellem husene.

Emma Wagner får mange små historier med på vejen, når hun tager hånd om de grønne områder.

Forøget brug af beboerappen

En af indsatserne har været at lære beboerne om brugen af beboerappen. Gitte og hendes kolleger har blandt andet arrangeret workshops for beboerne, centreret omkring appen. Samtidig bliver beboerne også gjort opmærksomme på appen, når de besøger servicecenteret.

”Nogle beboere har en aha-oplevelse, når de finder ud af, at det er lettere at bruge beboerappen til for eksempel at bestille parkeringskort,” fortæller Lars.

3B´s driftsområde C har i løbet af det seneste år fordoblet antallet af brugere af beboerappen.

Tiltag der har løftet beboerservice i driftsområde C

  • Åbent når der er medarbejdere på arbejde
  • Mere åbent og tilgængeligt ejendomskontor
  • Forøget synlighed i afdelingerne og flere smil til beboerne
  • Opfølgning på opgaverne i beboernes boliger
  • Workshops og fokus på oplæring af beboerappen
  • Nyhedsbrev til beboerne
  • Fokus på at lære service som en faglighed blandt medarbejderne
  • Fejrer succeserne og de gode historier

Seneste nyt

Andre læste også